min påskmiddag.

* Janssons frestelse
6st potatisar (king edward)
55g ansjovis (en liten burk)
lite hackad lök
ca 1dl vispgrädde + 1dl mjölk (ev. lite spad från ansjovisen)
ströbröd och flytande margarin

Varva potatis, lök och ansjovis i en smörjd ugnssäker form (mitt recept passar för en folieform 8dl).
Börja och sluta med potatis.
Häll över hälften av vätskan.
Strö över lite ströbröd och ringla lite margarin över.

Grädda i mitten av ugnen i 225grader tills potatisen är mjuk, ca 45 min.
Häll på resten av grädden mot slutet av gräddningen.

*Köttbullar
Mina är hemmagjorda.
Blandfärs
Gul lök
Ströbröd och vatten
Ägg
Salt och peppar

Ströbröd och vatten ska stå och svälla lite sen är det bara att blanda ihop allt.
Rulla runda eller gör platta sen är det bara att steka.
Inga konstigheter.

*Prinskorv

*Pepparrökt makrill + kall sås + sallad
Gräddfil
Dill, persilja, gräslök (frysta örter är smidigt att ha i frysen)

*Sill

*Rödbetssallad

*Ägghalvor med räkor och majonäs eller kaviar

*Påskmust

Ett glatt humör och bra sällskap!

 


Kommentarer
Postat av: jocke

tack för maten den va väldigt god!jag är glad att du skämmer bort mig...

puss å kram

2009-04-09 @ 20:47:58
Postat av: therese

nej nu bloggas det för lite....

vad händer hos stina??

2009-04-12 @ 10:59:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback