solidariteten i vimmerby.

Kollade in en liten dokumentär om vår stad häromdan, alla har lovordat denna man som kommit för att prata om solidaritet.
I tidningen får man läsa att han för det första knappt varit välkommen till olika inrättningar i staden och där börjar mitt intresse att svalna. På så sätt tror jag att filmaren missat mycket av vad Vimmerby egentligen handlar om nuförtiden. Det pratas om omtanke och kärlek att Vimmerby är ett lugnt samhälle där alla ställer upp för varandra. Nånstans där undrar jag om mannen verkligen varit i Vimmerby. Staden där skolbarn och äldre inte längre får äta lagad mat utan ska leva på uppvärmd mat som förvaras i en stor kyl nånstans i kommunen. Staden där vi dagligen får läsa om våld, hot och stölder, våldtäktsförsök och bilburna ligister.
Vimmerby är en stad precis som alla andra, vi är inte på nåt sätt snällare bara för att Sveriges största sagotant bott här. Vimmerby ska inte på nåt vis kallas för barnens stad för det är inte mycket som görs just för barnen. Det görs inte mycket för någon. Så njae kära filmare jag kan inte hålla med dig i allt du säger. Visst finns det eldsjälar i staden men dom fick du ju inte ens träffa och där började jag i alla fall förstå att solidaritet nog inte existerar i så stor utsträckning i Vimmerby.

solida´risk, som känner samhörighet med och vill stödja och hjälpa andra människor (särskilt sådana som tillhör den egna gruppen); som har gemensamt och lika ansvar (för t.ex. en skuld; om företag, låntagare e.d.).

 

Källa: ne.se



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback